Războiul Rusiei asupra Ucrainei va afecta călătoriile vara aceasta în Europa?
Ceea ce avea să fie un sezon atât de așteptat pare acum incert… Primăvara și vara arătau grozav pentru călătoriile europene, deoarece granițele s-au redeschis, restricțiile internaționale au fost ridicate și milioane de călători au rezervat zboruri, croaziere și excursii în străinătate. Apoi Rusia a invadat Ucraina…
Acum, zeci de mii de turiști încearcă să își regândească planurile. Iar o industrie de călătorii distrusă, care anticipa un sezon de vară în plină expansiune, se confruntă din nou cu o altă rundă de incertitudine.
Zeci de țări au extins zona de excludere a zborurilor din estul Europei, pentru a include toată Ucraina și Belarus, precum și o parte din vestul Rusiei. Călătoriile aeriene în întreaga lume devin și mai complicate. După ce Marea Britanie a interzis zborurile Aeroflot rusești către Regatul Unit, Rusia a interzis toate zborurile britanice din spațiul său aerian.
Multe dintre aceste zboruri sunt redirecționate prin țările din apropiere, potrivit Asociației Internaționale de Transport Aerian. Dar grupul a avertizat joi că „închiderea spațiului aerian suplimentar ar putea afecta acest scenariu”.
Consilierii de călătorie spun că unii călători se întreabă dacă ar trebui să păstreze planurile existente sau să rezerve alte vacanțe în alte părți. Dar până acum, spun ei, anulările nu sunt o mare problemă. „Având în vedere situația în schimbare rapidă, este încă prea devreme pentru a decide ceva”, spune Erika Richter, purtătoarea de cuvânt a Societății Americane de Consilieri de Călătorii.
Marii operatori de turism însă, nu așteaptă să ia încă decizii. Ei au adaptat deja anumite itinerarii europene și au renunțat la alte excursii.
Joi, Norwegian Cruise Line, unul dintre cei mai mari operatori de croazieră din lume, a declarat că redirecționează călătoriile în jurul regiunii baltice pentru a evita porturile rusești și ucrainene. Viking Cruises a lansat chiar o informație de presă: „Am luat decizia dificilă de a anula toate plecările din 2022 ale itinerariului nostru de la Kiev, Marea Neagră și București”.
Totodată scriitorul de călătorii și operatorul de turism Rick Steves a anunțat într-o postare pe blog că firma lui anulează circuitele de călătorie în Rusia pentru restul anului, dar că Europa va rămâne în calendar pentru moment. „Este important să ținem cont de realitățile geografice și să ne amintim că un război în Ucraina este la fel de departe de visele noastre de vacanță precum ar fi un război în Guatemala din Texas sau Florida”, a spus el, adăugând că: „Nu vedem niciun motiv pentru a schimba restul planurilor noastre de călătorie și circuite.”
Incertitudinea creată de conflictul din Ucraina vine pe măsură ce scăderea rapidă a ratelor de infectare Covid-19 și relaxarea restricțiilor internaționale au alimentat o creștere puternică și constantă a cererii de călătorii la nivel mondial.
Companiile aeriene majore din SUA, inclusiv American, Delta și United, au dublat mai mult decât numărul de locuri pentru călătorii transatlantice până în august, potrivit CNBC. JetBlue a crescut serviciul între New York, Boston și Londra. Companiile aeriene internaționale reiau și își extind serviciile către SUA, iar noi firme, cum ar fi compania aeriană cu buget redus Play din Islanda, au intrat pe piață.
Prețurile biletelor au crescut, de asemenea, odată cu capacitatea.
În urmă cu două luni, un bilet dus-întors New York – Paris costa în jur de 600 de dolari, a declarat Scott Keyes, fondatorul Scott’s Cheap Flights. Dar acum, „dacă nu zburați din New York, ați fi norocos să găsiți unul la sub 750 de dolari”, a spus el. „Peste o lună, peste 900 USD va fi norma.” Și odată cu creșterea prețului petrolului, Keyes a spus că zborurile ar putea deveni și mai scumpe, pe măsură ce companiile aeriene transferă consumatorilor costuri mai mari cu combustibilul.
Dar lucrurile se pot schimba și rapid. În primele ore după ce Rusia a invadat Ucraina, „cererea pentru călătorii internaționale a înregistrat o scădere bruscă”, a spus Keyes. El a remarcat că datele de căutare ale zborurilor Kayak arată cum căutările de călătorii internaționale au scăzut cu 8 puncte procentuale peste noapte, odată cu începerea războiului, cea mai abruptă scădere din ultimele luni. Dacă cererea rămâne scăzută, „așteptați-vă să vedeți tarife mai ieftine către Europa, reduceri de capacitate ale numărului de zboruri transatlantice sau ambele”, a spus el.
Indiferent de cât de mult ar crește prețurile, după doi ani în care am fost blocați de pandemie, majoritatea experților în călătorii cred că cererea reținută va câștiga.
„Am mulți clienți care călătoresc în Italia, Franța, Grecia, Croația, Spania, Portugalia și multe altele”, spune Stephanie Goldberg-Glazer de la compania de turism Live Well, Travel Often. „Prețurile sunt mari, dar oamenii sunt de acord cu asta pentru că vor să călătorească”, a spus ea.
Tiffany Scott, din Anchorage, Alaska, simte același lucru. A așteptat doi ani să facă o călătorie în Maroc pe care a rezervat-o și a plătit-o parțial în 2019. Se îndreaptă acolo săptămâna viitoare și spune că se oprește în Franța în drumul spre casă. „Probabil singurul lucru care m-ar opri în acest moment ar fi dacă Rusia ar ataca apoi celelalte națiuni din Europa.”
Îți mai recomand:
-
Războiul din Ucraina: Cât costă închiderea spațiului aerian pentru industria călătoriilor?
-
Bali intenționează să elimine carantina și să ofere vize la sosire pentru călătorii, din 14 martie
-
Cum sunt afectate călătoriile de invazia Rusiei asupra Ucrainei
-
Cipru va plăti cheltuielile de spitalizare și hrană pentru turiștii care se vor infecta în timpul sejurului
-
De ultimă oră: se redeschide transportul internațional și se deschid plajele și terasele de la 1 iunie